Autor: Casey McQuiston

Žánr: Literatura světová, Romány, Pro děti a mládež
Vydáno: 2020, Kontrast
Orig. název: Red, White & Royal Blue, 2019
Vazba knihy: měkká / brožovaná / E-kniha
Počet stran: 423

„Co se stane, když se syn americké prezidentky zamiluje do britského prince? Alex Claremont-Diaz je pohledný a nesmírně charismatický mladík. Pro Bílý dům představuje marketingový poklad. Jediný problém je, že si dvakrát nerozumí s Henrym, princem na opačné straně Atlantiku. Když se navíc v bulváru objeví závěry, na nichž se Alex hádá s Henrym na královské svatbě, má to neblahý dopad na americko-britské vztahy. Hlavy rodin a států proto sestaví plán, jak napravit škody – Alex a Henry pro veřejnost sehrají divadýlko a uzavřou příměří. Jejich fingované přátelství ale postupně přerůstá v cosi mnohem hlubšího a taky nebezpečnějšího. Kdyby se totiž jejich přísně utajovaný vztah provalil, mohlo by to zmařit probíhající prezidentskou kampaň a zcela změnit vztah obou národů…“

Tuto knihu jsem neměla v plánu číst, už od začátku mě nezaujala a tak jsem řekla, že ji vynechám. Ani obálka mě nepitáhla. Jenže před nedávám mi kamarádka Barča líčila, jak je knížka boží a měla bych si ji přečíst, proto jsme vymyslely společné čtení a přibraly k sobě naši kamarádku Jessie.

Úplně na začátek musím napsat, že se jedná o LGBT+ příběh, což může přitáhnout hodně čtenářů. Příběhem nás provází dvě rodiny. První z rodin bydlí v Americe v Bílém domě, poněvadž jedna z hlavních postav je synem prezidentky USA. Alex Claremont-Diaz je velmi energický, charismatický, chytrý, pohledný mladík, kterého baví politika. Má skvělou sestru a nejlepší kamarádku Noru. Na druhé straně světa se nachází královská rodina, v níž žije krásný princ Henry, který musí vystupovat jako uhlazený, klidný a milý člověk (což on je), a je vzorem pro monarchii. Avšak žije ve zlaté kleci. Alex i Henry k sobě nemají blízko, v podstatě se nesnáší.

Jednoho dne je Henry a jeho blízcí pozván na královskou svatbu, na svatbu bratra Henryho a od tohoto momentu se vše začne hýbat. Tito dva mladí muži udělají neskutečnou ostudu, shodí na se obrovský svatební dort a vyvolají problém americko- britských vztahů. Jejich fotky oblétají celý svět a články v novinách nejdou zastavit.

Oba státy se rozhodnou, aby se Alex a Henry na oko přátelili a uklidnili tak veřejnost. Alex s Henrym jsou nuceni se stýkat a nechat se fotit. Při této hře na přátelství se však ti dva sbližují a vysvětlí si, kde se vzala jejich nevraživost vůči sobě. A jak jsem již psala, tato knížka je LGBT+ příběhem. První syn Alex a Henry se přitahují a mají spolu tajný sexuální vztah, který se promění v lásku.

Ale jak to mají vyřešit? Alexova matka chystá prezidentskou kampaň na znovuzvolení a Alex si nemůže dovolit svými činy její kampaň zničit. Princ Henry řeší jiný problém, být gayem je v královské rodiny vyloučeno, a tak nemůže být tím, kým je.

Oba mladíci jsou opravdu skvělé postavy, Alex mi je hodně blízký, vždy snaží vymyslet řešení a nevzdává se jen tak. Je velmi upovídaný, miluje lidi a chce pro svou zemi vytvořit lepší podmínky. Henry je sladký, klidný, uzavřený, sebevědomý a velmi vroucí člověk s velkým srdcem, který si nemůže dovolit ukazovat své pravé já. To ukazuje pouze Alexovi, své sestře a nejlepšímu příteli. Vedlejší postavy jsou též povedené, Alexova sestra a jejich kamarádka Nora nás provází celou knihou a bez nich by to nebylo ono.

Najdete zde opravdu hodně erotických scén a sexu. Alespoň do půlky knihy máte téměř na každé třetí straně sex, což mě nebavilo a přála jsem si více čtení o jejich povídání a duševním sbližování. Sex v knihách mám ráda, ale nemusím ho číst skoro celou knihu.

Někomu by naopak připadalo otravné číst o politice, která se zde řešila často, ale mně naopak bavila a oživila tak příběh. Možná je to tím, že jsem starší, než čtenáři, kterým je kniha určena. Přece jen se jedná o Young Adult a mezi ty už nepatřím.

Ačkoliv má kniha 423 stránek, tak se četla velmi svižně. Dokázala jsem se vžít do postav, cítila jsem jejich úzkost a smutek, to se autorce opravdu povedlo. Přiblížila nám to, jak se musí lidé z královských rodin podřizovat a nejsou vůbec svobodní. Často jsem při čtení myslela na Prince Williama a Henryho a přemýšlela, jak asi žijí oni a jak se cítí, i když se pro veřejnost usmívají.

Knížku Červená, bílá a královsky modrá doporučuji mladým lidem, kteří hledají sami sebe, svou sexuální orientaci nebo se chtějí uvnitř sebe či s okolím poprat. Najdou zde odvahu. Dále ji doporučuji opravdu lidem mladším, kteří ocení tu bouřlivou sexuální stránku. A taky těm, co trochu mají v oblibě politické dění.

Vzhledem k tomu, že mi vadilo přespříliš sexu, ve kterém jsem necítila moc emocí a musela jsem číst spoustu úryvků z milostných dopisů různých slavných osobností a občas zbytečně dlouhému popisování situací, tak knihu hodnotím takto.

Hodnocení: 3,5⭐️/ 5⭐️

(c) blumensprache.hikaru.cz / IG: @terischmetti / databazeknih.cz / photo: IG: @gabe.angel.book