Kontakt: Záhuba prichádza z nebies – Mark. E. Pocha (knižní recenze)

Autor: Mark. E. Pocha
Žánr: Horory, Literatura slovenská, Sci-fi
Vydáno: 2017, Hydra
Počet stran: 184
Jazyk vydání: slovenský

„Autor škandalózneho trileru Krajina kanibalov prináša čitateľom nový napínavý príbeh z lona slovenských hôr.
Mladá univerzitná absolventka Mary, ešte len hľadajúca svoje miesto v živote, prichádza s päticou priateľov na horskú chatu v Strážovských vrchoch na Hornej Nitre. Chcú sa poriadne odviazať, zabudnúť na každodenný stres a užiť si augustový víkend. Náladu im nemôže pokaziť ani podozrivo nevrlé správanie obyvateľov dedinky na úpätí kopca, ani nečakané zhoršenie počasia.
Potom však natrafia na havarované mimozemské plavidlo, ktorého osadenstvo je stále nažive…
A rozhodne nemá priateľské úmysly.“

Příběhem nás provádí skupinka tří můžu nad 30 let a tří dívek nad 20 let. Jeden z můžu je svobodný, mladý spisovatel s malým gay zážitkem, který roky tají. Druhý z nich má ženu a děti, ale není spokojený se svým životem a třetí z nich je velmi stydlivý a nemá štěstí v lásce, žije s rodiči ve velkém domě v jedné vesničce u hor, kde se každý rok všichni tři setkávají a užívají si léta.

Parta chlapů se po cestě seznámí s dívkami, které jsou něčím podobné jim, jedna nespoutaná, druhá lehce odměřená koketa a třetí z nich je též stydlivá a bez zkušeností, jako jeden z kluků.

Všichni se společně domluví na výletu na chatu do hor, která se jim stane osudnou. Jak se píše v anotaci, obyvatelé vesnice jsou velmi zvláštní, možná že až podezřelí? A co teprve okolí? Chata, mýtina kolem a les zezačátku působily oddychově. Prostě relax, znáte to, kdo by nechtěl na víkend na chatu v lese, flákat se a večer sedět u ohně.

Jenže není všechno zlato, co se třpytí. Počasí se začne kazit, stanou se záhadné věci a vyústí v krvavý a mučivý horor.

Řekla bych, že si člověk dokáže vytvořit nějaký vztah k účastníkům výletu. Marky, spisovatel, se všem věnoval velmi důkladně. Dozvíte se, co mají rádi, jaké mají osobní problémy, zlozvyky a podobně. Když ne ke všem, alespoň k někomu z nich budete chovat sympatie. Mně asi nevadil nikdo z nich, měla jsem ráda skoro každého stejně. Líbilo se mi, že jak kluci, tak i holky, měli své špatné i dobré vlastnosti. Byli opravdu reálné, možná až moc (což je dobře). Nečekejte žádné ultra hrdiny jako ve scifi filmech nebo v jiných knihách.

Co se týče atmosféry a mimozemšťanů. Ti byli vykresleni opravdu detailně. Při čtení mě pobavil a zaujal popis jejich penisů 😀 To prostě musíte vidět. Vyznačila jsem si zajímavé myšlenky a části, ale asi vám tento detail ukazovat nebudu, připravila bych vás o překvapení. Taky se zde setkáme se sexem, násilím a krví. Jedna ze scén mě docela šokovala a chvilku jsem ji musela vstřebávat. Bylo to nechutné. Marky, tohle ti opravdu jde!

Bohužel ale také musím říct, že jsem se nebála a necítila takové to napětí, jako když sleduju nějaký tajemný film s mimozemšťany (můj oblíbený je Znamení) nebo při záhadných dokumentech o únosech. Nevím, čím to je, ale tenhle pocit mi k tomu úplnému nadšení chyběl. Taky mi trošku vadil začátek (ne ten úplný), kdy jsme se poprvé setkávali s postavami. Na mě byl jaksi zdlouhavý a některé jejich konverzace pro mě zbytečné, ale někomu to vadit nemusí. Ono to určitě mělo svůj účel. Abych nebyla jen k začátku kritická, povídání si postav mělo zajímavé a hluboké myšlenky, například o světovém dění a kultuře.

Kniha Kontakt je napsaná v rodném jazyce spisovatele, tedy ve slovenštině, což mi nevadí. V ČR ji nepřeložili do češtiny, což asi dodatečně dělat nebudou, ale dvě knížky od Markyho. E. Pochy v českém jazyce najdete, a to Bestii a Oni. Určitě se po nich podívejte, já mám doma zatím jen Bestii.

Ještě musím zmínit hezký úplný začátek knížky, který nám umožňuje pohled do minulosti, do dětství jedné z postav. A na konci máme ukázku z Markyho výzkumu o mimozemšťanech, jsou zde úryvky z facebookových diskuzí.

Knížku doporučuju všem, kdo se zajímá o záhady a mystéria, koho fascinují mimozemšťané a chce si užít jejich… To nebudu říkat 😀

Hodnocení: 3,5⭐/5⭐

(c) blumensprache.hikaru.cz / IG: @terischmetti / databazeknih.cz