Egypťan Sinuhet: Patnáct knih ze života lékaře – Mika Waltari

Egypťana Sinuheta mi před nějakým časem doporučila Katie, protože ví, že mě baví Starověký Egypt stejně, jako ji. A za to, že mě ke knize přivedla, jí moc děkuji, ještě jednou!

Myslím, že to bylo minulý rok kolem léta, kdy jsem si vypůjčila staré vydání z knihovny, ale pak jsem si koupila vlastní, v novém vydání, které se mi tak moc líbí. Prostě skvělý obrázek 🙂 Knížku jsem skoro na rok odložila a vrátila se k ní až letos v červnu. Opravdu ji vřele doporučuji, protože ač postava Sinuheta a několika málo dalších je vymyšlená, většina se opírá o skutečné lidi a události. Jestli milujete Egypt a chcete se v příběhu setkávat s faraóny a dřívější dobou, dokonale vykresleným prostředím a atmosférou, neváhejte a pusťte se do čtení.

Já si zamilovala všechno a knížka mě moc bavila, ačkoliv se nečetla příliš snadno. Někoho také může odradit počet stran (832). Ale tím se odlákat nenechte, holt knížka nejde přečíst rychlostí blesku 😀 I když, někteří z vás to určitě umí.

Kniha Egypťan Sinuhet je rozsáhlý historický román, který zachycuje život epyptského lékaře.
Sinuhet žije v době, kdy v Egyptě vládne osmnáctá dynastie egyptských faraonů. Na trůn usedá faraon Amenhotep IV. (Achnaton), král kacíř, který se pokouší o odvážnou náboženskou reformu – uctívání jediného boha. Egypťan Sihuhet je sirotek, kterého neznámí rodiče pustí v lodičce z rákosí po řece. Sinuhet připluje do rodiny chudého lékaře Semnuta a jeho ženy Kipy, kteří mít děti nemohli a proto se ho ujmou. Přemýšlivý a osamělý chlapec se po vzoru svého otce stane lékařem a během svého dobrodružného života, plného zvratů, omylů, vítězství i proher, se zúčastní celé řady rozhodujících okamžiků tehdejšího bouřlivého politického a společenského vývoje, procestuje celý Egypt a dostane se až do Babylónu a Sýrie. Stane se zámožným a váženým můžem a dostane se až na královský dvůr, kde slouží jako faraonův osobní lékař. Často také výrazně ovlivňuje mnoho významných historických událostí. V knize se objevuje celá řada historických osobností, jako generál Haremheb, Aje, Nefertiti, sochař Thutmose a další.

Egypťan Sinuhet však překračuje rámec historického románu a obsahuje celou řadu parael se současností. Mika Waltari v něm vyjádřil především odpor k válečnému běsnění (kniha poprvé vyšla v roce 1946) a víru v humanismus, lidskou rovnost a důstojnost. Osobité vyprávění, strhující příběh, exotické historické pozadí a jedinečná atmosféra činí z Egypťana Sinuheta vynikající dílo.

Hodnocení: 5* z 5

(c) Schmetti, blumensprache.blog.cz / martinus.cz

4 názory na “Egypťan Sinuhet: Patnáct knih ze života lékaře – Mika Waltari”

1. Pavel Růžička

Siniheta jsem si přečetl před 4 roky v rámci středoškolské výuky. Jediné, co se mi uchovalo v paměti bylo to, že nějaký Sinuhet šplhal po kariérním žebříčku vzhůru a to je asi tak vše

2. Já knihu četla začátkem roku, jelikož to moje učitelka na světovou literaturu neskutečně chválila… Sice jsem to přečetla celé, ale moc mě Sinuhet nezaujal.

3. [1]: [2]: Možná to je tím, že jste to měli přečíst v rámci studia a to pak mnohdy člověku změní pocity a neužije si knížku, jako kdyby si ji četl sám od sebe. Nebo to může být věkem. Třeba se vám někdy zalíbí :-)

4. Sinuheta jsem četla když mi bylo cca 13 a tenkrát na to nebyla ta správná doba – sice jsem měla klasiku celkem načtenou, ale tohle mě nechytlo. Rozhodně se ale chci k tomuhle dílu jednou vrátit – už jen kvůli tomu, jak nadšeně mi o knize vyprávějí naši 🙂